Zowel bedrijven als consumenten worden steeds duurzamer. Volgens Euromonitor was 35% van de wereldwijde consumenten in 2021 actief bezig met het verminderen van zijn persoonlijke CO2-uitstoot. Het laat een groei zien van groen activisme en een verandering van levensstijl. Dit daagt bedrijven uit om transparant te zijn over hoe zij hun ecologische voetafdruk verkleinen. Zo kunnen bedrijven klanten helpen bij het nemen van weloverwogen aankoopbeslissingen.Â
Consumenten worden zich steeds bewuster van de noodzaak om te verduurzamen en zien meer en meer het belang in van bijvoorbeeld het recyclen en upcyclen van producten. Dat uit zich in een aantal duurzame trends.Â
1. Tweedehands cadeaus en kleding
The greenlist.nl weet het zeker; tweedehands cadeautjes gaan het nieuwe normaal worden. Als Sinterklaas het kan, dan kunnen wij het ook zeker op andere momenten: verjaardagen, kinderfeestjes, kerstmis. Tweedehands cadeaus zullen waarschijnlijk uit de taboe hoek verdwijnen. Steeds meer mensen zijn (goedkope) spullen beu, zien dat consumptie een directe bijdrage levert aan klimaatverandering en ontdekken dat je in het tweedehands circuit prachtige dingen kunt vinden.Â
Dat geldt ook voor kleding. Tweedehands kleding is al populair (denk aan kliko sales en tweedehands winkels), maar ook het upcyclen van kleding wordt populairder. Upcycling betekent dat je van oude kleding en stoffen iets nieuws creëert, iets unieks wat nergens anders op de wereld gedragen wordt. Â
Deze groene trend komt ook voort uit het feit dat er veel meer aandacht is voor de impact van de mode-industrie en de enorme waste die daarmee gepaard gaat.Â
2. Boodschappen doen bij de boer
Tot voor kort was vers eten kopen bij een biologische of biodynamische boer niet voor iedereen haalbaar. Niet iedereen woont in de buurt van zo’n boerderij en als je een fulltime baan hebt, dan is op deze manier boodschappen doen, hoe leuk ook, niet makkelijk haalbaar.Â
Maar er zijn ondernemers in het gat gesprongen: bedrijven als Boerschappen, De Krat en Crisp bezorgen dagverse producten van Nederlandse boeren bij de mensen thuis.Â
En dat is mooi, want veel landbouwbedrijven die aan supermarkten leveren, leveren een grote bijdrage aan de opwarming van de aarde en verlies van biodiversiteit.
3. Herbruikbare en navulbare verpakkingen
De trend is al een aantal jaar gaande, maar er komen steeds meer herbruikbare en navulbare verpakkingen. Merken, detailhandelaars en leveranciers zijn steeds meer op zoek naar mogelijkheden voor eenmalige en moeilijk- recyclebare verpakkingen. Ook vanuit de consument vindt er steeds meer verzet plaats tegen het gebruik van single use verpakkingen.Â
4. Meer zonnepanelen op Nederlandse daken
De energieprijzen die door het dak gaan, subsidies van de overheid en de lage hypotheek- en spaarrente zijn redenen dat het aanschaffen van zonnepanelen enorm in trek zijn bij huizenbezitters. Op dit moment levert sparen en extra aflossen weinig op en dus zoeken mensen naar andere investeringen en komen vaak uit bij zonnepanelen.Â
Ook bij bedrijven komen zonnepanelen steeds meer in de belangstelling. De Printerstore heeft in 2021 gekozen voor zonnedaken om het bedrijf te verduurzamen en een bijdrage te leveren aan het stukje bij beetje beter maken van onze eigen aarde.
 5. Klimaat protesten trekken breed publiek
Waar klimaat protesten voorheen vooral weggelegd leken voor activisten, worden ze nu steeds populairder onder een breed publiek. Steeds meer mensen lopen mee met klimaatmarsen, of dat nu is om aandacht te vragen voor een eerlijk klimaatbeleid, kernenergie, boeren die het anders willen doen, of jongeren die opkomen voor hun toekomst. Ook hieruit blijkt dat de bewustwording groeit.
Op welke manier je zelf ook bezig bent met duurzaamheid, maak er een groen jaar van! Dat doen we bij de Printerstore ook. Hoe wij bezig zijn met duurzaamheid lees je hier: https://deprinterstore.nl/duurzaam-printen/